Coaching & Intervisie

Hoe kan ik meer vanuit ontspanning leiding geven?
Hoe houd ik mijn werk plezierig?
Hoe blijf ik overeind na tegenslag?
Hoe ga ik effectiever om met kritiek?
Wat zou een logische volgende stap in mijn werk zijn?
Hoe ga ik om met een lastige klant?… collega?…baas?… medewerker?

Een van de belangrijkste uitgangspunten voor mijn coachingswerk is de klassiek Griekse gedachte “Ken Uzelf”: weten hoe je in elkaar zit, welke patronen er leidend in je leven zijn, en hoe je geneigd bent te reageren. Vaak onbewust en effectief, maar ook vaak ineffectief omdat ingesleten patronen niet voor alle situaties de beste oplossing zijn.

In een coachingstraject komen bijvoorbeeld de volgende thema’s  aan de orde:
Patronen:  Wat zijn de patronen in mijn werk en leven? Hoe zijn ze ontstaan? Welke patronen zijn effectief? Welke niet?
Omgaan met de eigen autoriteit:  Hoe kan ik mijn autoriteit (als leidinggevende of adviseur) op een natuurlijke manier waarmaken in het contact met anderen?  Hoe blijf ik mezelf? Wat is mijn werking?
Gedachten en gevoelens: Wat zijn mijn rationele en irrationele gedachten? Wat is hun invloed, bijvoorbeeld bij het nemen van besluiten? Hoe laat ik mijn gevoelens (mis)leiden door mijn gedachten?

We nemen in het coachingstraject verder de ruimte om onderwerpen in te brengen die op dat moment relevant zijn, bijvoorbeeld omdat ze in de praktijk aan de orde zijn of in het gesprek opkomen.

 

Intervisie

Intervisie doe je met een groep van ongeveer 6 personen, uit vergelijkbare functies, in vergelijkbare leeftijd- of loopbaanfasen. In elke intervisiesessie brengt een van de deelnemers een vraagstuk uit zijn of haar dagelijkse werkpraktijk in. De andere leden van de intervisiegroep helpen om het vraagstuk helder te krijgen en adviseren over de beste aanpak.

Dat is ook het krachtige van intervisie: je coacht elkaar. Daarmee wordt ook aan twee kanten geleerd: zowel de inbrenger van een casus als de andere deelnemers leren van en met elkaar.

Mijn rol daarbij is om het intervisieproces te faciliteren en de groep uit te dagen om tot de kern te komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s