Van daad-kracht naar laat-kracht

In mediation 

Hij wilde er mee stoppen, en wel nu! Hij had er geen vertrouwen meer in. Het moest afgelopen zijn, hij wilde hun zakelijk partnership beëindigen, en wel zo snel mogelijk.
Zij wilde nog onderzoeken wat er mogelijk was. Ze waren toch een perfect team?

Patstelling
Twee zakenpartners die het moeilijk hadden met elkaar. In het tweede mediationgesprek liep het vast: hij wilde de samenwerking beëindigen, zij wilde door. Wat ik als mediator ook zei, wat ik ook vroeg, welke invalshoek ik ook aanreikte: het bleef een patstelling.

Ik had geen idee hoe ik deze energieke jonge ondernemers nog kon helpen om tot overeenstemming te komen. Aan daadkracht hadden zij beiden geen gebrek, dat had hun bedrijf ook zo succesvol gemaakt. Als ze een besluit eenmaal hadden genomen, volgde direct de actie.

Tegelijkertijd bespeurde ik hun persoonlijk verdriet en teleurstelling. Ze hadden geen hekel aan elkaar, maar hadden elkaar vanuit hun verschillen juist altijd geïnspireerd. Ze hadden doorgaans met veel plezier samengewerkt en genoten van hun succes. Geen van beiden had het zo ver zonder de ander kunnen schoppen.

Omgedraaide uitdaging
Ik heb hen uiteindelijk uitgedaagd om eens wat anders te doen dan zij gewend waren: ga niet direct over van besluit naar actie, maar ga eens een week wachten, uithouden, verduren, geduld hebben. Praat niet over de situatie met elkaar, maar ga elkaar een beetje uit de weg. Laat het even voor wat het is: ga van daad-kracht naar laat-kracht.

Het slimme onbewuste
Ik werd hierbij geïnspireerd door Het Slimme Onbewuste, een boek van de Nijmeegse onderzoeker Ap Dijksterhuis. Hij stelt dat het bij complexe beslissingen beter is om de hulp van je onbewuste in te roepen. Nadat alle relevante informatie is verzameld, slaap je er een nachtje over (of meer!). In die tijd kan je onbewuste namelijk veel meer plus- en minpunten afwegen dan het bewustzijn kan, omdat de capaciteit van het onbewuste duizenden malen groter is. De volgende ochtend weet je dan gewoon wat je moet doen.

Einde mediation
Na een week heb ik hen beiden volgens afspraak gebeld en gevraagd of zij de mediation wilden voortzetten. Maar het was niet meer nodig. De avond daarvoor hadden ze een intensief gesprek gevoerd. Ze gingen samen door in het bedrijf en zouden de komende maanden gaan ontdekken hoe het tussen hen wél kon werken. Eventueel met hulp of begeleiding, ook daar zouden ze naar kijken. Ze gaven het de tijd. Mooi toch?

3 thoughts on “Van daad-kracht naar laat-kracht

  1. Dat was natuurlijk maar een knipoog Margo, maar ik herken het ‘hold your horses’ en ‘even pas de plaats maken’ helemaal. Ik relateer het ook aan de ego-concepten van bijv. Eckart Tolle. Mensen met een groot ego denken dat het hun positie of indruk verzwakt als ze dat doen.
    En het gaat niet alleen om even wachten met actie nemen, ook verbaal reageren op een plan, voorstel, etc. kun je nog al eens beter ‘secundair’ doen. Maar je moet er wel bewust van raken je onbewuste hier ruimte en tijd te geven.
    Goed topic!

Geef een reactie

