De vicieuze cirkel van vertrouwen

  • Durf jij je collega’s om hulp te vragen? Of los je liever alles zelf op?
  • Spreek jij je altijd uit of houd je je mond?
  • Kun jij zaken delegeren of houd je het altijd in eigen hand?

Hulp vragen, uitspreken, delegeren: het draait allemaal om vertrouwen.
Het vraagt vertrouwen omdat je je kwetsbaar moet opstellen voor de (re)acties van een ander, zonder dat je de controle hebt over die ander. Vertrouwen is daarbij als een vicieuze cirkel waarin belang, risico en kwetsbaarheid de hoofdrollen spelen, want:

  • Als iets niet belangrijk voor je is, waarom zou je dan een risico nemen?
  • Als het voor jou wel belangrijk is, maar er is geen risico, dan ben je ook niet kwetsbaar;
  • Als je niet kwetsbaar bent waar heb je dan vertrouwen voor nodig?

wielen

Vertrouwen is daarmee in principe geen noodzakelijke voorwaarde voor samenwerking. Je kunt in principe samenwerken zonder enig risico te lopen. Dat kan zelfs met mensen die je niet (helemaal) vertrouwt. Dan vermijd je dingen, of je zorgt dat je je eigen deel goed onder controle hebt of je sluit alle risico’s uit. Geen vertrouwen nodig.

In de moderne economie zal dat steeds minder het geval zijn omdat we intensief aan complexe zaken moeten samenwerken. Steeds meer buiten de grenzen van onze teams, organisaties, landen en culturen. En daarmee neemt onzekerheid toe, moeten we risico’s nemen en zijn we kwetsbaar. Als gevolg speelt vertrouwen een steeds grotere rol in ons werk en leven.

Hoe creëer je dan vertrouwen? Zie daarvoor: Bouwen aan Vertrouwen

2 thoughts on “De vicieuze cirkel van vertrouwen

  1. Lieve Margo, Om te beginnen ook met deze mail nog maar eens een goed jaar gewenst, ook zakelijk uiteraard. Gelukkig heb ik genoeg tijd om het allemaal te lezen, maar misschien was het toch niet je bedoeling om 4 nieuwe berichten tegelijk te versturen? Ik ga ze wel bekijken hoor, blijf het leuk vinden😊 Liefs, Hans

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  2. Dag Hans,

    Dank voor je reactie. Het is inderdaad niet mijn bedoeling geweest om jou en anderen te spammen met mijn berichten. Ik ben mijn nieuwsbrief aan het voorbereiden en ik moet dan eerst de onderdelen online zetten. Ben helaas niet technisch genoeg om de berichten naar trouwe lezers uit te zetten.

    Dus hierbij aan jou en alle andere lezers mijn oprechte excuses voor 4 berichten tegelijkertijd.

Geef een reactie

