De Balinese visser

DSC05007 visser kleinSONY DSC

Afgelopen zomer ben ik met een Balinese visser uitgevaren. Het was nog donker toen we in zijn piepkleine zeilbootje stapten. Pas toen we op open zee kwamen werd mij duidelijk dat er een stevig windje en pittig hoge golven stonden. De visser moest enorme capriolen uithalen om zijn lijntjes uit te kunnen gooien en mét makrelen weer binnen te halen. Ik moest er niet aan denken dat hij overboord zou vallen. Ik ben geboren en getogen op Brabantse zandgronden, en volkomen hulpeloos in een zeilboot op zee. Ik vond het maar doodeng dus.

Ik kon op dat moment niet anders dan vertrouwen op het vakmanschap van de visser.  Toen ik die knop eenmaal kon omzetten heb ik genoten van de pracht van de natuur en de honderden kleine vissersbootjes die met het licht van de rijzende zon langzaam zichtbaar werden op het water om ons heen.

Ik ben doorweekt, maar weer veilig aan wal gekomen met een prachtige ervaring rijker. Kwestie van vertrouwen.

Geef een reactie

