Conflictstijlen

“We hebben het er nog wel over”. “Ik kom er op terug”.  En vervolgens hoor je er nooit meer wat van.  Ken je dat?

Deze manier van omgaan met een conflict is als die van de kameleon die alle kleuren van de regenboog aanneemt, maar zelf nooit kleur bekent.

En zo ken je vast ook wel een collega die altijd wil winnen, zonder ruimte te geven aan wat jij en de andere collega’s belangrijk vinden. Als een olifant die trompetterend door het oerwoud dendert, en daarbij alles dat hij tegenkomt vertrapt.

Er zijn veel manieren om met verschillen of conflicten om te gaan. Vanuit de theorie kijken we naar conflictstijlen vanuit twee basisvragen:

  • In welke mate ben je gericht op samenwerking?
  • In hoeverre kom je op voor je eigen belangen?

Op deze wijze ontstaan 4 basis-conflictstijlen:

conflictmodel

De kameleon is een ontloper: hij komt niet op voor zijn eigen belang, maar ook niet voor het gezamenlijke, en ontloopt daarbij alle gedoe. Met als effect dat je eigenlijk ook nooit weet wat je aan hem hebt.

De olifant heeft een forcerende conflictstijl, vooral gericht op het eigen belang. Hij luistert slecht, er komt weinig bij hem binnen (hij heeft letterlijk een dikke huid)  en drukt zijn mening door.

Als je je eigen meningen of belangen opoffert voor de samenwerking, ben je als een muis: je piept wel wat, maar je levert je stukje kaas al gauw in om de harmonie te bewaren.  Je dekt alles toe en offert jezelf op. Je bent altijd aardig, wat in ieder geval bijdraagt aan een goed gevoel.

De confronterende conflictstijl is die van de cavia: net als de mens een groepsdier. Maar heb je wel eens een cavia met zijn tanden horen klapperen? Dat doen ze als ze boos zijn, ze kunnen heel goed ruzie maken. Om daarna weer gezellig samen verder tussen het hooi te scharrelen.

Een overweging

Cavia-stijl ideaal?  Er is veel voor te zeggen. Je houdt je niet in, je zegt wat je bedoelt en laat je tanden zien. Je respecteert daarbij het belang van zowel de ander als van jezelf . Door je uit te spreken blijf je transparant en weet je wat je aan elkaar hebt. Daarom wordt de confronterende stijl, ook wel assertieve stijl genoemd, vaak als dé oplossing gezien voor communicatie binnen teams.

Maar is het nu wel altijd zo nodig om je uit te spreken?

Het kost vaak veel tijd en energie en leidt tot gedoe als de ander niet zo conflictvaardig is. Wat is er mis mee om soms die kameleon  te zijn, en net te doen alsof er niets aan de hand is? Wie weet waait het dan wel over.  Zo mag je als een muis soms ook dingen opgeven voor het grotere belang, want is wat jij wilt nu altijd wel zo belangrijk? Pas wanneer je écht weet wat je wilt, en daar alles voor mag wijken wat jou betreft, wees dan ook die olifant. Dan is het ook duidelijk waar jij écht voor staat. Het kan heel verfrissend zijn.

Wat je ook kiest, doe dat met respect voor jezelf en voor de ander.  Dan kunnen die verschillende conflictstijlen heel effectief ingezet worden om samen de beste resultaten te bereiken!

Welke conflictstijl hanteer jij?

Wil je meer weten over jouw persoonlijke conflictstijl?  Leren hoe je daar effectief mee om kunt gaan?  Doe de Twist-test©! Voor meer informatie, bel of mail me: mail@margovaneijck.nl of 06 54 60 22 78.

Welke conflictstijlen spelen in jouw team? En wat is het effect daarvan?

Wil je met je team effectiever met verschillen en conflicten leren omgaan? Vanuit mijn ervaringen als teamcoach en mediator heb ik een training ontwikkeld voor (zelfsturende) teams: Team-Twist©.  Wil je meer weten? Neem contact met me op via mail@margovaneijck.nl of 06 54 60 22 78.

 

naar het volgende bericht uit de nieuwsbrief: Baobab

naar het laatste bericht uit de nieuwsbrief: Conflict(l)eren

Advertenties

3 thoughts on “Conflictstijlen

  1. Margo, wat grappig, dat model. De Roos van Leary in een geheel eigentijds jasje. Dit is zowat het enige psychologische model dat de tand des tijds helemaal doorstaat en inmiddels al 65 jaar wordt gebruikt. Dat zegt iets over de kracht die erin steekt.

  2. Margo, inspirerend model. Conflict versus verbinding en verbondenheid. Zoeken we nog wel verbinding ? Om het niet te ingewikkeld te maken vertaal ik verbinding in sociaal contact of omzien naar elkaar. Ik merk steeds meer dat mensen druk met zichzelf bezig zijn en contacten vermijden of minimaliseren en conflicten uitlokken. Recht van de sterkste, vooral in sterk hiërarchisch gestuurde organisaties. Ik merk dit momenteel sterk bij reorganisaties.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s