Baobab

????????

Ik ben in januari in Zambia geweest en dat heeft veel indruk op me gemaakt. De natuur, de olifanten en krokodillen, de Zambezi rivier, en de mooie gesprekken met Zambianen: ik heb er van genoten.

Van mijn dochter kreeg ik later deze prachtige ijzeren Baobab boom cadeau.

Een Afrikaans spreekwoord zegt dat de baobab symbool staat voor hoe je alleen samen tot de waarheid kunt komen:

“Truth is like a baobab tree; one person’s arms cannot embrace it”

Maar er is nog iets: Op het Afrikaanse platteland biedt de baobab zijn fruit en schaduw aan de mensen uit het dorp. Die verzamelen zich daar aan het einde van de dag en voeren er het gesprek over belangrijke besluiten die het dorp aangaan.

Deze baobab heeft daarom een speciale plek op mijn spreektafel gekregen.  Dat hij maar inspiratie mag bieden aan iedereen die daar met elkaar in gesprek is.

 

Naar het vorige bericht uit de nieuwsbrief: Conflictstijlen

Naar het volgende bericht uit de nieuwsbrief: Conflict(l)eren

 

 

 

One thought on “Baobab

  1. Wat een mooi geschenk, als ik er zo naar kijk, voel ik de bedoelde symboliek. Ook weer in onze onwetende toestand omtrent de vliegramp van 17-07-14; alleen samen tot een waarheid kunnen komen.

Geef een reactie

