Ik zal het eens vragen

“Zien ze nou niet dat ik het druk heb?”

Dit is wat Monique denkt, maar niet zegt. Monique is directeur van een klein ICT bedrijf. Ze geeft leiding aan slimme ontwikkelaars die allemaal hun uiterste best doen om de software op tijd klaar te krijgen. Monique is een duizendpoot: ze onderhoudt de relatie met klanten, brengt offertes uit, monitort de projectvoortgang, en doet er alles aan om een top service te kunnen bieden. Daarbij pakt ze ook allerlei operationele klussen op. Het werk moet nu eenmaal gedaan worden. Ze redt het eigenlijk maar net, en zou graag wat van haar werk delegeren. Ze geeft daarvoor duidelijke signalen af, maar de medewerkers pikken het niet op. Ze begint te balen van haar werk en van haar team, en verliest langzaam het vertrouwen. Ze wordt chagrijnig.

“Ik zou wel willen helpen, maar Monique vertrouwt het mij blijkbaar niet toe”. 

Dit is wat ontwikkelaar Yuri denkt, maar niet zegt.

Hoe zit dat?

Ik begeleid Monique en haar team in een teambuilding traject. In de tweede sessie komen deze apen uit de mouw: de ene durft niet te vragen, de ander durft niet aan te bieden.  De ene wordt steeds chagrijniger, de ander trekt zich steeds meer terug. Een vicieuze cirkel is geboren en het contact raakt meer en meer verstoord.

 “Heb je tijd om iets van mij over te nemen?”

“Kun je iets voor me doen?”

“Kan ik iets voor je betekenen?”

“Zal ik je helpen?”

“Hoe bedoel je?”

Zo simpel kan het zijn: Spreek je uit, en je kunt checken of je gedachten kloppen. Stel een vraag en je krijgt meestal wel antwoord.

Ik bespreek die tweede teamsessie de regels van een goede dialoog, als handvat voor hun onderlinge communicatie. Volgende week zie ik het team weer. Ik ben benieuwd wat hun ervaringen zijn.

Ik zal het eens vragen. 😉

Zie ook Team-Time, een leertraject dat ik heb ontwikkeld voor teams die de werkdruk willen oplossen. 

Advertenties

2 thoughts on “Ik zal het eens vragen

  1. Margo, uit stressonderzoek blijkt dat deze vicieuze cirkel zich versterkt naarmate mensen meer gespannen raken. Zowel het hulp vragen als het hulp aanbieden gaan dan achteruit. In de drang om de klus te klaren wordt vergeten dat anderen andere kwaliteiten hebben en dat samenwerking ook efficiëntie kan creëren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s