Grote leiders hebben niets te willen

Natasha, Maria, Nikolai, Andrei en vooral Pierre Bezuhov: ik heb ze leren kennen en ben van ze gaan houden. 1400 pagina’s Oorlog en Vrede, een groots epos over Rusland ten tijde van de invasie van Napoleon.  Ik heb me geen moment verveeld (nou ja, de epiloog is wat langdradig, die kun je rustig overslaan).

Ik heb bewondering voor Leo Tolstoi die dit prachtige boek tussen 1863 en 1869 schreef.  Hij vertelt liefdevol over alle menselijke onvolkomenheden van zijn karakters. Hij schetst levendig de upperclass feesten die nog gewoon in St. Petersburg plaatsvinden, terwijl Moskou al in handen van de Fransen gevallen is.  Tolstoi verhaalt indringend over een verschrikkelijke oorlog, ziet de mens in Russen én Fransen, en maakt zich boos over de geschiedschrijvers die de grootste heldendaden achteraf aan de meest laffe generaals toeschrijven.

Tolstoi stelt dat “grote” leiders eigenlijk niets te willen hebben.

“De soldaten van het Franse leger gingen op weg om de Russen te verslaan bij Borodino, niet omdat Napoleon daartoe orders had gegeven, maar als antwoord op een eigen impuls. ……………… “.

Dus zelfs de grote Napoleon had niets te willen. Volgens Tolstoi zijn gebeurtenissen afhankelijk van de gecombineerde wil van iedereen die er een rol in speelt. De invloed van leiders is slechts oppervlakkig. Een belangrijke gebeurtenis wordt pas achteraf toegeschreven aan de wil van één persoon, want er is altijd wel iemand die het zo gewild heeft.

Een interessante gedachte. Klopt het volgens jou? Zou het ook kloppen voor leiders in organisaties? Dat het er niet toe doet wat zij willen? Voeren zij gewoon uit wat de mensen al willen? Wat betekent dat voor leiderschapsontwikkeling?

Advertenties

2 thoughts on “Grote leiders hebben niets te willen

  1. Leiders sturen niet maar volgen trents.
    Ik denk dat een goede leider hooguit een trent net iets eerder ziet aankomen dan anderen. In het verlengde hiervan heb ik sterk de indruk dat alle drukdoenerij door politici en financiële hotemetoten geen enkele positieve nog negatieve invoed heeft op de financiële crisis.

  2. Dag Jan,
    Trends goed aanvoelen helpt leiders om hun boodschap af te stemmen op het publiek, hun emoties, en aan te sluiten bij wat er leeft. Onze economie lijkt erg op die tanker die je moeilijk van koers kunt veranderen. Het kan wel, maar de veranderingen worden pas zichtbaar na verloop van een lange tijd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s